.st0{fill:#FFFFFF;}

Zonnekindpoppen: het ideale speelgoed en leuk om zelf te maken 

 January 9, 2023

By  Inge

Zonnekindpoppen, wat zijn het en waarom zijn ze zo speciaal?

Zonnekindpopppen, alleen op de naam zou je al verliefd kunnen worden. En dat is niet voor niets. Die naam is ooit, jaren geleden, bedacht door een poppenmaakster die haar poppen in de ochtendzon zag zitten. Waarschijnlijk was ze er een beetje verliefd op.

Sindsdien is deze naam door anderen overgenomen en ondertussen is het in Nederland een veel gebruikte benaming voor de waldorfpop.

De naam zonnekindpoppen wordt alleen in Nederland gebruikt voor deze poppen. In andere landen worden ze waldorf poppen genoemd. En met een reden. Deze poppen zijn namelijk verbonden met het waldorf onderwijs. In Nederland bekend als vrijeschool onderwijs.

De vrijescholen hebben hun wortels in Duitsland. Daar werd de eerste Waldorfschool opgericht. De school werd opgericht voor de kinderen van de arbeiders uit een fabriek. Die fabriek heette de Waldorf fabriek en daar komt de naam vandaan. De directeur van deze fabriek wilde een school voor de kinderen van zijn werknemers en hij vroeg Rudolf Steiner om die school op te richten en vorm te geven.

Steiner nam die uitdaging aan en gaf advies en aanwijzingen over allerlei dingen die verbonden waren met het onderwijs. En dus ook over het speelgoed. Zo kwam het dat hij op een dag een voordracht hield over poppen als speelgoed voor jonge kinderen. Hij had daar duidelijke ideeën over en die deelde hij met de leerkrachten en de ouders van die eerste vrijeschool.

De aanwijzingen die hij toen gaf, zijn de aanwijzingen die hebben geleid tot de vormgeving van de poppen die we in Nederland kennen als zonnekindpoppen. Het zijn dus niet zomaar poppen, er zit een visie achter. Er is een reden voor de manier waarop ze gevormd zijn, een reden voor de materialen die gebruikt worden en een reden voor alles aan hun uiterlijk.

Deze poppen zijn ook bekend onder andere namen, zoals waldorf poppen, steiner poppen of antroposofische poppen.

Tegenwoordig hebben deze poppen ook hun weg gevonden buiten de vrije scholen. Niet verwonderlijk, want ze zijn mooi, heerlijk om mee te spelen en het is ontzettend leuk om ze te maken.

De visie achter de zonnekindpoppen

Al met al is er heel wat te vertellen over deze poppen. Dus ga er even goed voor zitten, want dit wordt een heel verhaal.

Laten we beginnen met de visie. Want waarom zien deze poppen eruit zoals ze eruit zien? Waarom zijn er mensen die een ouderwetse simpel uitziende stoffen pop de voorkeur geven boven een prachtige echt lijkende kunststof pop uit de winkel? Daar is een aantal redenen voor. Ik zal ze stuk voor stuk behandelen.

Zonnekindpoppen worden gemaakt van natuurlijke materialen

Als eerste had Steiner een heel eigen visie op de ontwikkeling van het kind. Een van de dingen die hij onderwees, was dat een mens twaalf zintuigen heeft. Die zintuigen zag zijn wat anders en complexer dan de meeste mensen ze vandaag de dag kennen. Zo stond de tastzin voor Steiner niet alleen voor de tastervaring in de zin van het voelen van verschillende soorten stoffen of structuren. Dat was in zijn ogen slechts de basis. Een goed ontwikkelde tastzin kan zich volgens zijn visie ontwikkelen tot het goed aanvoelen van mensen en gebeurtenissen.

In de kinderjaren wordt die tastzin gericht op de wereld om het kind heen en wat het aanraakt. Door dat aanraken leert het de stoffelijke wereld kennen. Het leert het verschil voelen tussen hard en zacht, tussen glad en ruw en tussen nat en droog. En natuurlijk nog veel meer. Die tastzin kan zich later in het leven ontwikkelen tot een scherpe intuïtie. Goed leren voelen staat aan de basis van goed leren aanvoelen.

De basis voor die ontwikkeling wordt gelegd in de eerste kinderjaren. Daarvoor is het wel nodig dat de tastzin van een jong kind zich kan vormen aan de juiste materialen: natuurlijke materialen. Precies dat is de reden dat de huidstof van de zonnekindpoppen gemaakt is van katoen en dat de vulling en de haren gemaakt worden van wol. Een echte zonnekindpop of waldorfpop heeft dus geen synthetische materialen in of aan zich. Want die materialen verstoren een goede ontwikkeling van de tastzin. Anders gezegd: een kind dat met niet-natuurlijke materialen speelt, zal een minder goede intuïtie ontwikkelen.

Dat goed kunnen aanvoelen van dingen staat aan de basis van een vertrouwen in het leven zelf. Het heeft dus nogal wat impact op hoe een mens uiteindelijk in het leven staat.

Steiner gaf dat jonge kinderen hun tastzintuig het beste kunnen ontwikkelen met behulp van natuurlijke materialen. De gedachte daarachter is als volgt: Als een kind het eerste natuurlijke materialen leert kennen, dan vormen die als het ware de basis voor het leven. Het kind zal een zekere eerbied ontwikkelen voor deze materialen. Als het kind pas later in aanraking komt met onnatuurlijke materialen, zoals plastic, dan zal het het verschil in kwaliteit goed ervaren. Bovendien valt er aan natuurlijke materialen meer te beleven. Ze zijn steeds anders van structuur en nooit echt voorspelbaar. Ze bieden dus veel meer ontwikkelingsmogelijkheden.

Door de natuurlijke materialen zijn de poppen stevig maar toch zacht. Dat zorgt ervoor dat het voor het kind fijn is om de pop vast te houden en overal mee naartoe te nemen. De poppen voelen warm en comfortabel aan omdat de wol van de vulling de lichaamstemperatuur van het kind snel overneemt. Daardoor lijkt het bijna alsof de pop echt leeft. Het is ook fijn om zo’n pop vast te houden en lekker tegen je aan te kunnen drukken tijdens het spelen of meenemen. Wie zelf weleens een zonnekindpop én een Babyborn heeft gedragen kent het verschil.

De eerste waldorfpoppen waren geen zonnekindpoppen

De eerste waldorfpoppen zagen er heel anders uit dan de zonnekindpoppen van nu. De mooie materialen die we vandaag de dag kennen waren er nog niet. Sterker nog, de meeste mensen waren arm en zouden niet eens het geld gehad hebben om zoiets te kopen. De poppen werden vaak gemaakt van oude lappen en restmaterialen, zoals stukken van al versleten kleding.

Ondertussen is er materiaal van hoogwaardige kwaliteit op de markt om deze poppen zo te maken dat zij bijna op kleine mensenkinderen lijken. En omdat het maken van zonnekindpoppen handwerk is, is elke pop uniek.

De eerste zonnekindpoppen werden gemaakt door de ouders van de kinderen voor wie ze waren. Nog steeds zijn er veel ouders die zelf een pop maken voor hun kind, maar er zijn ondertussen ook poppenmaaksters die zich hebben gespecialiseerd in de technieken.

We hechten vandaag de dag best wel aan die mooie materialen en een zo mooi mogelijk uiterlijk, maar er is iets anders wat veel belangrijker is…

Wie een pop maakt, stopt er aandacht (en liefde) in

Zonnekindpoppen worden met de hand gemaakt. Liefst niet eens met een naaimachine, ook al smokkelen de meeste poppenmaaksters en handwerkster daar tegenwoordig mee. Het met de hand maken zorgt ervoor dat je je als maker, en dat is meestal een van de ouders, echt met de pop verbindt. Je bent er uren, dagen, misschien zelfs weken mee bezig. Je besteedt er tijd aan terwijl je de pop maakt, maar ook op de momenten daartussen, bijvoorbeeld als je bedenkt wat voor kleertjes je de pop zult geven.

Al die tijd en die aandacht geef je indirect ook aan het kind voor wie de pop wordt. Het is geen aandacht in de directe zin, maar eerder energetisch zou je kunnen zeggen.

Rudolf Steiner gaf destijds niet voor niets les aan de ouders over hoe zij zelf een pop konden maken. Natuurlijk had dit ook een praktische reden, want als je zelf iets kunt maken, dan kun je dat ook doen als je maar weinig geld hebt en geen pop kunt kopen. Maar er is meer. De liefde die je tijdens het maken van de pop voelt “stop” je als het ware in de pop. Het is alsof die liefde ín de pop nog aanwezig voelbaar is voor het kind. Zo’n pop krijgt een speciaal plekje in het hart van het kind, ze wordt een onderdeel van het gezin. Ze krijgt vaak een plekje aan tafel en mag mee in bed slapen. Het wordt een maatje voor het leven, een soort beste vriendin, maar dan in poppenvorm.

Dat klinkt misschien gek, maar ook dat heeft opnieuw belangrijke voordelen voor de ontwikkeling van het kind.

Een zonnekindpop is als een spiegel van de ziel van het kind

Wat meteen opvalt aan deze poppen is dat ze geen echte gezichtsexpressie hebben. Ze hebben een neutrale uitdrukking. In het gezicht worden slechts op een eenvoudige manier de ogen en de mond aangegeven. Meestal worden ze geborduurd, maar soms zelfs alleen getekend met een potlood.
Dit gebrek aan expressie lijkt misschien overbodig nostalgisch, maar het heeft een nut.

Doordat de pop van zichzelf geen emotie uitstraalt, krijgt het kind alle ruimte om met zijn of haar fantasie te bedenken en in te vullen hoe de pop zich voelt. Zo kan de pop lachen of verdrietig zijn en wakker zijn of slapen. Heel anders dus dan een gedetailleerde pop met grote open ogen en een lachend gezicht.

Misschien vraag je je af wat daar goed aan is?

Rudolf Steiner gaf aan dat dit nodig is voor een goede ontwikkeling van de hersenen. De hersenen vormen zich volgens hem door de fantasie van het kind. Je kunt dat vergelijken met het ontwikkelen van de spieren van de handen of armen. Die worden sterker als je ermee werkt. Precies zo kunnen de hersenen zich beter ontwikkelen als de wereld van het kind daar de mogelijkheden voor biedt. En het speelgoed is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van. Voor jonge kinderen is de fantasie de manier van “hersentraining” die het beste bij hun leeftijd en ontwikkelingsfase past.

Door bij een expressieloos poppengezicht een innerlijke voorstelling te maken van de pop wanneer ze heel blij is of juist wanneer ze huilt, is een kind op dat moment actief zijn hersenen aan het trainen en ontwikkelen. Die fantasie lijkt in eerste instantie misschien slechts kinderspel en daardoor niet zo heel belangrijk, maar niets is minder waar.

Een zonnekindpop is daardoor niet zomaar een pop. Het is uitgekiend ontwikkelingsspeelgoed.

We zijn vaak geneigd om met onze volwassen blik voor speelgoed te kiezen dat we mooi vinden. Maar daarmee gaan we voorbij aan dingen die voor een kind veel belangrijker zijn. De fantasie van het jonge kind is de voorbode van het vermogen om in oplossingen te denken op latere leeftijd.

Zonnekindpoppen staan symbool voor mensen

Zonnekindpoppen hebben ook een heel specifieke vormgeving. Het uiterlijk van de pop wordt gevormd met als idee dat de pop symbool staat voor de mens. En dan ook nog als symbool voor het meest zuivere en ideale aan de mens. Want dat is wat je een kind wilt geven als voorbeeld om zich naar te vormen. Als voorbeeld om naar te gaan leven.

Als eerste betekent dit dat de verhoudingen van de pop kloppen met de verhoudingen die een mens ook heeft. Het hoofd heeft een bepaalde grootte ten opzichte van het bovenlichaam en de armen en benen hebben ook een lengte die daarmee in verhouding is. Als de verhoudingen van een poppenlichaam niet kloppen dan kun je dat meteen zien, de pop ziet er dan niet zo “echt” uit.

Tegenwoordig zijn veel poppen een soort persiflage op de mens. Je kunt je afvragen wat dat doet met een zich nog ontwikkelend kind. Dat neemt immers de wereld om hem heen als voorbeeld. Het weet niet beter. Het maakt geen onderscheid tussen de ene en de andere pop, voor een kind zijn ze gelijk, zijn ze beide onderdeel van de wereld waar hij ook onderdeel van uitmaakt. Maar wat als de dingen die een kind omgeven op diepere lagen wel degelijk invloed hebben? En wat als die invloed niet de invloed is die je je kind gunt?

Dat is ook de reden dat een zonnekindpop geen plat hoofd en slappe nek heeft, zoals veel ouderwetse lappenpoppen dat wel hebben. Zonnekindpoppen hebben een mooi rond hoofd. Met een inkeping op de plaats van de ogen, zodat die als het ware iets “in” het hoofd vallen. Zoals bij een echt hoofd ook is. Dat hoofd wordt met speciale technieken gevormd om het te laten lijken op een echt mensenhoofd.

Zorgen andere poppen voor ander soort spel?

Of het aan de andere begeleiding ligt, aan de andere poppen of aan een combinatie van beiden weet ik niet, maar toen ik stage liep in de kleuterklas van de vrijeschool viel het me meteen op met hoeveel eerbied er met de poppen en het andere speelgoed werd omgegaan. Het was een wereld van verschil met wat ik gewend was uit de reguliere kinderopvang, waar ik de jaren ervoor gewerkt had.

Toen ik vele jaren later zelf moeder werd, zag ik datzelfde verschil bij mijn dochtertje. De zonnekindpop werd gekoesterd. Alsof het zachte materiaal uitnodigt om op een zachte manier mee te spelen. De plastic pop die ze van haar oma kreeg, werd daarentegen met haar hoofd tegen de deurstijl geslagen. Typisch vond ik dat.

Zonnekindpoppen zijn er in verschillende soorten en maten

Naast alles wat je hierboven al kon lezen over zonnekindpoppen, is er voor elke leeftijds- en ontwikkelingsfase van het kind een pop die het beste bij die fase past. Zeker als je zelf poppen wilt maken is het leuk om al die fasen met je kind te doorlopen.

Een knooppop, het allereerste popje voor je kind

De eenvoudigste pop is de knooppop. Dat is niet meer of minder dan een grote zakdoek die op een bepaalde manier gevouwen en geknoopt wordt. Daardoor ontstaan er een hoofd, twee armen met handen en twee benen met voeten. Heel eenvoudig.

Zo’n knooppop is geschikt voor de allerkleinsten als speelgoed, maar daarnaast is hij ook heel goed te gebruiken om snel een paar popjes te maken voor een geïmproviseerd mini-poppentheater of voor een tafelspel voor peuters of kleuters.

Het knuffelpopje voor de baby

Wanneer je een echt popje wilt voor je baby, dan kun je kiezen voor een klein knuffelpopje. Dit popje heeft een gezicht zonder ogen en mond en het lijfje is een soort slaapzakje.

Het idee achter deze vormgeving is dat een jonge baby de visuele indrukken nog niet goed kan verwerken met zijn hersenen. Hij “ziet” ze daarom ook niet goed en daarom heeft dit popje nog geen geborduurde ogen. Aan het slaapzakje kun je zien dat de beentjes nog niet zover ontwikkeld zijn dat het kind ze bewust kan gebruiken om te lopen of te kruipen.

De geknoopte handjes en het mutsje zijn fijn voor de ontwikkelende motoriek van de baby.
Het popje van de foto is van top tot “teen” 19 cm groot en het is dit het ideale popje voor grijpgrage babyhanden. Van dit popje kun je het gratis patroon ontvangen door je rechts of onderaan op deze pagina aan te melden.

Een knuffelpop voor je dreumes

Als een kind eenmaal gaat kruipen of al een beetje gaat staan is de volgende ontwikkelingsfase aangebroken. Bij deze fase past een knuffelpopje dat echte benen heeft. Die benen zijn nog zacht gevuld omdat er nog geen volledige controle is.

Het knuffelpopje is nu ook wat groter en het heeft een vast pakje aan, omdat kinderen van deze leeftijd hun pop nog niet zelf kunnen aan en uit kunnen kleden. Dat pakje wordt liefst gemaakt van een lekker zachte stof, zoals tricot velours.

Kinderen van deze leeftijd stoppen van alles in hun mond en daarom is een pop met losse haren nog niet geschikt. Om de pop toch een echt uiterlijk te geven krijgt ze een mutsje op en er worden een paar haartjes geborduurd.

Het kind maakt ondertussen echt contact met de omgeving door rond te kijken en veel bewuster op dingen te reageren en het begint al klanken na te bootsen. De pop die bij deze leeftijdsfase past krijgt daarom een wat gevormder hoofd met ogen en een mond. Zo ontstaat er een popje dat de ontwikkelingsfase van het kind uitdrukt en ook goed mee te nemen is op ontdekkingsreis in de kleine knuistjes van een dreumes.

De eerste lijspop voor de peuter

Als een kind eenmaal echt kan lopen is de volgende ontwikkelingsfase aangebroken. De benen hebben meer kracht gekregen en ze kunnen het lichaam ook echt dragen. Het is nu ook tijd voor een volgende pop. Hét kenmerk voor een knuffelpop voor een peuter is dat de armen en benen steviger gevuld zijn.

De pop voor deze leeftijdsfase heeft wel nog een vast pakje. Dat voorkomt frustratie omdat de motoriek nog niet zo goed ontwikkeld is, dus zelf aan en uitkleden van de pop lukt nog niet. Deze pop is ook weer een beetje groter en meet van top tot teen 30 cm. Het is de eerste vorm van de lijspop. De kleertjes zijn liefst in heldere en sprekende kleuren en de pop krijgt nu ook haren, die op een eenvoudige manier gebreid of gehaakt worden. Het kapsel is dus net als de kleertjes niet veranderbaar.

Deze pop kan zowel in een meisjesversie als in een jongensversie gemaakt worden. Daar kan nu voor het eerst verschil in gemaakt worden. Deze eerste lijspop is ideaal voor het eenvoudige rollenspel van een peuter en ze komt tegemoet aan de groter wordende belevingswereld van het kind.

De lijspop voor de kleuter, met kleren die aan en uit kunnen

Aan het eind van de peutertijd of het begin van de kleutertijd wordt het spel van het kind gedetailleerder. Het is niet alleen meer gebaseerd op nadoen van wat het om zich heen ziet, er worden nu ook eigen dingen bij bedacht. De rijke fantasie die de kleuterfase kenmerkt, komt langzaam maar zeker tot leven.

Ook de motorische vaardigheden zijn verder ontwikkeld. Dit is dan ook de tijd om een pop te geven die aan en uitgekleed kan worden. De pop die daar perfect bij past is de lijspop die gemaakt wordt van een speciale huidtricot met losse kleertjes die aan en uit kunnen.

Nog steeds is 30 cm een heel fijn formaat voor een pop. Zo is de pop goed te hanteren voor de kleine kinderhanden. En het zorgt ervoor dat de pop niet te zwaar wordt. Zo kan de pop overal mee naartoe, iets wat voor veel kinderen heel belangrijk is.

Er zijn ook kinderen die een wat grotere pop juist fijn vinden. Een lijs kan ook heel goed wat groter gemaakt worden, zodat ze 40 cm is. Dat maakt aan en uitkleden ook iets eenvoudiger.

De lijspop heeft nu armen die beweegbaar zijn zodat het kind er meer vrijheid mee heeft in het spel. De pop kan daardoor dingen pakken, of iemand mee uitzwaaien. Bovendien is het aan en uitkleden hierdoor gemakkelijker.

Het is nu ook tijd voor een pop met “echte” haren, wat wil zeggen dat het kapsel meer lijkt op hoe haren in het echt zitten. De mogelijke variaties zijn daarbij eindeloos. Er kan gekozen worden voor lange losse haren die steeds weer opnieuw in staarten, vlechten of met speldjes in model gebracht kunnen worden, of voor korte haren die echt geborsteld kunnen worden. Dat hoeft overigens niet, als er dan aan de andere dingen rond de pop maar genoeg te ontdekken en ontwikkelen is. Denk aan kleertjes, een poppenbedje, een serviesje enzovoorts.

De lijs wordt ook met een traditioneel zonnekindpoppen gezicht gemaakt. Dat geeft de pop een wat dromerig uiterlijk en dat past goed bij deze leeftijdsfase. Want juist deze fase is de tijd dat de fantasie van het kind tot volle bloei komt.

De ledenmatenpop met scharnierende armen en benen

Als het kind eenmaal leerrijp is, dan is er een grotere controle van de grove motoriek. Nu het kind zelf een betere controle heeft over zijn of haar lichaam wil het dat ook graag terug zien bij de poppen waar hij mee speelt. Deze nieuwe fase in de ontwikkeling vraagt opnieuw om een nieuw soort pop: de ledematenpop.

Bij de ledenmatenpop zitten de armen en benen niet aan de pop vastgenaaid, maar ze zijn aan het lichaam bevestigd door midden van een touw door de romp. Hierdoor kunnen de armen en benen draaien en ze verschuiven alleen van plaats als het kind dit zelf doet. Deze pop is meestal een babypop.

Omdat mijn dochter in deze fase vooral aandacht kreeg voor Barbies, heb ik zelf een pop in dat formaat ontworpen met de ledematentechniek. Die vind je als bonus bij de cursus poppen maken.

Nu kan er ook een wat gedetailleerder gezicht aangebracht worden met een neus, lippen en een kin, zodat de pop een sprekender uiterlijk heeft. Net zoals het kind dat zelf ook heeft. Dat hoeft overigens nog steeds niet.

Een babypop in zonnekindpoppen stijl

In de traditionele serie van de zonnekindpoppen wordt de babypop gemaakt als ledenmatenpop. Wat ik zelf ontdekte, is dat veel jonge kinderen ook graag met een babypop spelen. Voor jongere kinderen is een ledenmatenpop niet zo geschikt, omdat ze wat ruwer spelen de armen en benen dan gemakkelijker los gaan. Met groot verdriet tot gevolg.

Daarom ontwierp ik een patroon van een babypop met ingenaaide armen en benen. Dat is veel fijner voor jongere kinderen. Dit is weliswaar geen traditionele zonnekindpop, maar het is wel een pop in die stijl en hij heeft alle kenmerken die typerend zijn voor deze poppen.

Hoe kies je een pop die bij je kind past?

Welk type pop kies je en waarom? (Ook als je niet alle poppen wilt geven)

Om te bepalen welke pop goed bij je kind past kijk je het beste naar de ontwikkelingsfase van het kind op dit moment. Daarnaast kun je je afvragen of je alle poppen wilt geven of maken, of dat je kiest voor één soort. Als dat laatste het geval is, dan kun je het beste een pop kiezen die past bij het grootste deel van de verschillende ontwikkelingsfasen. Dat is de lijs die aan en uitgekleed kan worden.

Zij is geschikt voor peuters en kleuters en ook in de eerste jaren daarna vinden veel kinderen het nog heel fijn om met een lijspop te spelen. Bovendien kun je er bij een jonger kind voor kiezen om een lijs een mutsje op te geven zodat de haren nog even verborgen blijven. Als je daarnaast kiest voor een wat wijdere broek met voetjes of zelfs een slaapzakje, kun je op die manier met één pop tegemoet komen aan het grootste deel van de ontwikkelingsfasen.

Het kiezen voor één pop heeft nog een ander voordeel. Veel kinderen hecht zich namelijk aan een pop. Ze krijgen er een sterke band mee. Steeds weer een nieuwe pop introduceren als er een nieuwe ontwikkelingsfase aangebroken is, is daarom niet voor elk kind fijn. Veel kinderen blijven dan liever spelen met de pop waar ze aan gehecht zijn, terwijl die eigenlijk bij een eerdere levensfase hoort.

Het ideale formaat van de pop

Het formaat van de ideale pop is afhankelijk van de leeftijd van je kind en van de persoonlijke voorkeuren. Toch geldt over het algemeen dat een pop met een grootte van ongeveer 30 cm de voorkeur heeft. De pop is dan niet te klein, maar ook niet te groot. Ze kan alle bewegingen goed maken en is een leuke speelkameraad. Tegelijkertijd is ze niet te zwaar. Dat maakt het fijn om met de pop te spelen én om haar overal mee naartoe te nemen.

Als de persoonlijke wensen anders zijn, is er natuurlijk een ander formaat mogelijk. De meeste gehanteerde maten zijn die van 30 cm. en 40 cm. grootte. Maar elk patroon is te vergroten of verkleinen en naar wens kan er dus een grotere of juist kleinere pop gemaakt worden. Zeker voor onderweg of bijvoorbeeld mee op vakantie kunnen kleine popjes ook heel leuk zijn.

Welke uiterlijke kenmerken geef je je pop?

Of het werkelijk waar is weet ik niet, maar ik heb weleens gelezen of gehoord dat vroeger vanuit de antroposofie geadviseerd werd om een zonnekindpop een lichte huid en blonde haren te geven. Dat is omdat deze kenmerken symbool zouden staan voor de mens met een reine ziel. Precies zoals de meeste prinsessen in sprookjes daar ook symbool voor staan. En ook zij hebben meestal lange blonde haren. Goudblond vaak zelfs.

Toch is het goed om je daarbij te bedenken dat dit beeld cultureel bepaald is. Het is daarom in mijn ogen niet zo heel passend meer in onze huidige multiculturele samenleving.

Bovendien laten onderzoeken zien dat er een verband is tussen het uiterlijk van de favoriete pop van een kind en hetgeen een kind als ideaal uiterlijk gaat beleven. Dat ideale uiterlijk wordt onbewust gekoppeld aan positieve eigenschappen. Zo bleek dat kinderen met een donkere huidskleur die van jongs af aan een pop hadden met een blanke huidskleur een blanke pop als “liever” zagen dan een pop met een donkere huidskleur. Een mogelijk gevolg zou kunnen zijn dat kinderen hierdoor een negatief zelfbeeld ontwikkelen.

Wil je wat dat betreft veilig kiezen? Kies dan voor de pop de uiterlijke kenmerken van je kind, zodat de pop zoveel mogelijk op het kind zelf lijkt. Op die manier kan de pop bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van een positief zelfbeeld.

Alles nog eens op een rij

Dus… wat zijn zonnekindpoppen?

Zonnekindpoppen zijn handgemaakte poppen die zoveel mogelijk op een mens lijken en die met zorgvuldige gekozen materialen en met speciale technieken gemaakt worden.

Die materialen zijn natuurlijk, namelijk katoen en wol. Liefst kies je ze bovendien van biologische kwaliteit. De pop wordt hierdoor warm en zacht. Heerlijk om mee te spelen en fijn om mee te knuffelen.

Omdat deze poppen met de hand gemaakt worden en vaak ook door de ouders of grootouders zelf is elke pop uniek. Er zijn er geen twee hetzelfde.

Door haar uiterlijk is de zonnekindpop prachtig speelgoed en daarnaast uitgekiend ontwikkelingsmateriaal.

Kopen of zelf maken?

Als je deze poppen mooi vindt en als je het fijn speelgoed vindt voor je kind, dan rest nog de vraag hoe je eraan komt.

Tegenwoordig zijn er poppenmaaksters die zich gespecialiseerd hebben in het maken van deze poppen. Zij nemen je al het werk uit handen. Van het zoeken naar het juiste patroon tot het verzamelen van materialen tot het maken van de pop. Bij de meeste poppenmaaksters kun je je persoonlijke wensen doorgeven zodat je een pop krijgt die precies is zoals jij dat wilt.

Maar…

Een poppenmaakster neemt je niet alleen het werk uit handen. Ze neemt je ook de mogelijkheid uit handen om zelf een flinke portie liefde in een pop te stoppen, om je ermee te verbinden en om je via het maken van de pop op een andere manier met je kind te verbinden.

Ik heb het eerder ook al geschreven: het best maak je een zonnekindpop zelf.

Wat heb je nodig om zelf een pop te maken?

Als je besluit om zelf een pop te maken, dan is het zinvol om een goede cursus te volgen. Met een goede cursus is het zelfs voor een beginnende naaister mogelijk om een mooie pop van goede kwaliteit te maken. Losse patronen hebben vaak een te beperkte of onduidelijke werkbeschrijving waardoor het lastig is om de aanwijzingen te volgen. Het gevaar bestaat dat je de stof verknipt of een fout maakt waardoor je overnieuw moet beginnen.

Op deze website vind je een online cursus poppen maken. Hiermee heb je een gedetailleerde handleiding waarmee je stap voor stap leert hoe je een mooie pop kunt maken. In de cursus vind je bovendien een adressenlijst voor de benodigde materialen. En de tips en handigheidjes zorgen ervoor dat het eindresultaat ook echt iets is om trots op te zijn. Want ook al is een eigengemaakte pop altijd speciaal, ongeacht haar uiterlijk, de meeste handwerksters vinden het zelf wel fijn als er de pop die onder hun handen is ontstaan er ook mooi uitziet.

Is poppen maken ook iets voor jou?

Meld je dan direct aan voor de cursus of vraag eerst het patroon van het knuffelpopje aan om alvast de smaak te pakken te krijgen of om uit te proberen of het iets voor je is.

Inge schuurmans

Poppenmaakster (en meer)

Als kind al was ik graag met mijn handen bezig. Textiel en wol waren mijn favoriete materialen. Ik bedacht vaak zelf wat ik wilde maken en zocht dan naar manieren om mijn ideeën vorm te geven.

Handwerken werd een onmisbaar deel van mijn leven. Eigenlijk is er niet zo heel veel veranderd. Van het een kwam het ander en mijn hobby werd mijn beroep.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Gratis patroon knuffelpopje

Ben jij benieuwd of je poppen maken leuk vindt?

Of heb je al eerder een pop gemaakt en vind je het leuk om een nieuw patroon uit te proberen? 

Dan is dit mijn geschenk voor jou.

>