De Strijene als representant van het vrijeschool onderwijs
Het is ondertussen al weer heel wat jaren geleden dat ik vrijeschool De Strijene in Oosterhout voor het eerst bezocht. Het werd een bijzondere ontmoeting. Een ontmoeting met de vrijeschool. Een ontmoeting met kinderen die zich vol enthousiasme verbonden met een lastig vraagstuk dat de juf hen gaf. En een ontmoeting ook met mezelf.
Het was de eerste keer dat ik op een vrijeschool was en ik had geen benul wat ik kon, moest of mocht verwachten. De toen nog in het centrum van Oosterhout gevestigde school zat in een oud gebouw. Toen ik het gebouw binnen liep viel me meteen op dat er bij de inrichting veel hout gebruikt was. Iets wat ik thuis ook had en ik voelde me meteen op mijn gemak.
Zou de vrijeschool bij mij passen?
Ik was die dag op de school omdat ik een afspraak had met de juf van de 2e klas. Ik had besloten dat ik de pabo wilde gaan doen. Nu wilde ik uitzoeken welke onderwijsvorm me het meest aansprak, om zo te kunnen kiezen voor een passende opleiding. Eén van de onderwijsvormen die ik bezocht was de vrijeschool.
Op De Strijene zag ik een heel ander onderwijs dan ik tot dan toe kende. Kinderen liepen door de klas en mochten zelfs naar buiten om dingen te doen die hen hielpen het vraagstuk wat juf gesteld had op te lossen. Het was een levendige boel. En wat me vooral opviel: alle kinderen waren enthousiast bezig. Vol vuur zochten ze in kleine groepjes naar de oplossing van het hen voorgelegde probleem. En ik, ik genoot mee met de kinderen.
Nog even langs de verschillende lokalen
Toen ik aan het einde van de dag een rondleiding door de school kreeg, mocht ik ook de kleuterlokalen bezoeken. Ik had het gevoel of ik zo een sprookjeswereld in wandelde. Wat zag het er allemaal mooi verzorgd en lieflijk uit! Hier zag ik voor het eerst in mijn leven een zonnekindpop. Het zou nog een paar jaar duren voordat ik er zelf een ging maken, en nog langer voordat ik ook zonnekindpoppen voor andere mensen ging maken. Maar dit was het kennismakingsmoment. Als ik eraan terug denk word ik weer warm van binnen. Want op die dag... was het alsof er een nieuwe wereld voor me open ging.
Je zou kunnen zeggen dat het bezoek aan die school, lang geleden, zorgde voor een ommekeer in mijn leven.
Spelen in de vrije school is anders dan anders
Wie een vrije school binnen loopt ziet het meteen. Alles ziet er heel anders uit dan in de meeste andere scholen. De meubels zijn van hout, de lokalen zijn in bepaalde kleuren geschilderd en vaak zijn de kozijnen voorzien van abgeëckte hoeken. Het geheel geeft een heel andere sfeer dan we gewend zijn te zien in een school. Je zou kunnen zeggen dat de uiterlijke vormgeving wat ouderwets is.
Loop je dan vervolgens een kleuterklas binnen, dan lijkt alles nog in de overtreffende trap te zijn doorgevoerd. De kleuters in de vrije school mogen in een soort nagebouwde sprookjeswereld spelen. De kleuren zijn zacht, de materialen zijn natuurlijk en er is altijd tenminste één speelhuisje met een doek eroverheen gedrapeerd als dak.
Voor sommigen doet dit allemaal wat ouderwets aan. Anderen genieten juist van de dromerige sfeer en voelen het als een thuis komen. Ik hoor absoluut bij die laatste groep.
Terug in de tijd of juist hun tijd vooruit?
Niet alleen de inrichting van de school en de lokalen is zoals hierboven beschreven. Ook het speelgoed geeft je het gevoel dat je in een tijdmachine gestapt bent. Al het speelgoed is van natuurlijke materialen gemaakt. Van houten blokken tot zonnekindpoppen.
Er zijn niet alleen gewone blokken, er zijn daarnaast ook kratten en planken om mee te bouwen. En lappen om er overheen te draperen. En ten slotte zandzakken om alles op z'n plaats te houden.
Naast deze fysiek uitdagende materialen is er ook van alles voor handen voor rollenspel. In het speelhuisje staan een tafel en stoelen, er is een oventje om te koken en natuurlijk zijn er ook poppen om mee te spelen. Zonnekindpoppen.
En in de vensterbank is er bijna altijd een tafereel met houten Ostheimer figuurtjes.
Het idee hierachter is dat de zintuigen van het jonge kind nog in volle ontwikkeling zijn. Daarom is het belangrijk om die goed te verzorgen. En dat kun je doen door het kind te omgeven met natuurlijke vormen, materialen en geluiden.
Die eerste kennismaking met een vrijeschool maakte een diepe indruk op me.